I slutet av sextiotalet bodde poeten, författaren och underhållaren Beppe Wolgers i ett sommarhus på Öhn vid Ströms Vattudal. Här fann Beppe lugn och arbetsro men också inspiration, något som märktes när han 1969 gav ut diktsamlingen Röster från Vattudalen; en kärleksförklaring till det jämtländska landskapet och människorna där.

Beppe var en barnunderhållare av klass. Mest populär och älskad blev han kanske för Teve-programmet GODNATTSTUNDEN där han omgiven av dockorna Busan, Kraman, Sigrid och många andra gjorde storartad underhållning för små och stora barn. På Dramaten satte man 1969 upp hans barnpjäs DJUR SOM INTE, en pjäs om den mobbade flodhästen Behemot. Beppe spelade själv huvudrollen.

Inspirerad av vad han såg och hörde i Jämtland gav han 1969 ut en bilderbok för barn – FÖRTROLLNINGAR; en bok som så småningom skulle filmas och bli den tecknade filmen DUNDERKLUMPEN. Boken var illustrerad med fotografier. Bernt Franckie, som ofta var scenograf för Beppes Teve-program, hade gjort dockor av bokens figurer; Dunderklumpen, Enöga, Elvira fattigan och vad de nu hette. Dockorna fotograferades sedan ute i det Jämtländska landskapet av Sven Eric Delér.

Idén följde med när filmversionen tog gestalt våren 1970; filmens tecknade figurer skulle få röra sig i en ”riktig” miljö. Tekniken för att lösa detta var bara den en utmaning. Det fanns inga datorer på den tiden – i stället fick man lita till en redan känd teknik, s.k. ”travelling matte” – en omständig och arbetsam process.

I mars 1970 arbetade Beppe Wolgers och Per Åhlin med utkastet till DUNDERKLUMPEN. På en vägg på PennFilm Studio hade man monterat stora kartonger där handlingen skissades upp. Det blev till en karta över Ströms Vattudal där figurernas öden och äventyr placerades in på bestämda ställen. Handlingen började vid Beppes eget hus på Öhn och drog sig sedan scen för scen längre norrut via Håkafot, Gäddede, Stora Blåsjön och vidare upp till Enögas koja på fjället i Stekenjokk.

Sommaren samma år gjordes provfilmningar och experiment i Jämtland. Travelling-matte-tekniken krävde bland annat en kamera med absolut bildstillestånd; en klumpig men nödvändig utrustning att släpa på i fjällterrängen. Vissa provanimationer gjordes på PennFilm under hösten och vintern. Den huvudsakliga inspelningen av filmens live-och bakgrundsscener skedde i Jämtland påföljande sommar och sedan startade det egentliga animationsjobbet på PennFilm. I september 1974 hade filmen urpremiär i Strömsund.