EXPRESSEN Stockholm:
15.12.1989

MED FANTASIN VID RODRET MOT LYCKSALIGHETENS Ö
"RESAN TILL MELONIA är en god saga i Tage Danielssons anda, en tidlös fabel, en åretruntmotsvarighet till Karl-Bertil Jonssons julafton (som var Åhlins och Danielssons gemensamma skapelse).
Per Åhlin är en fantasifull filmare av alltmer sällsynt slag. Behändiga datorer håller på att ta över Disneys gamla konstart. De arbetar fort och billigt, då kan man inte kräva högsta kvalitet.
Åhlin kräver kvalitet. Han har arbetat i sex år och hans figurer för sig som de självständiga individer de är; nya bekantskaper även om stilen är känd.
RESAN TILL MELONIA är helt enkelt välspelad."

Bern Eklund

 

FOLKET Nyköping / Eskilstuna:
16.12.1989

"Per Åhlin har lyckats igen. Med sin personliga stil ger han liv åt en lite underfundig skildring av ständigt aktuella frågor för mänskligheten. Mycket skickligt, in i minsta detalj, formar han sina figurer och deras personligheter.
RESAN TILL MELONIA är en tecknad svensk långfilm man bara ska se. De tecknade figurerna blir ens vänner. Som man känner för och med. Det de gör känns igen och känns viktigt. Paradiset, som vi alla bär inom oss, ställs mot industristatens förstörelse. Vem som vinner?
Det tar sin tid att smälta helheten. Från kända skådespelarröster, via dialogens stillsamma spetsighet och Björn Isfälts musik, till teckningarnas mjuka detaljrikedom."

Hans-Gunnar Karlsson

 

SVENSKA DAGBLADET Stockholm:
15.12.1989

EN STOR OCH RIK FILMSAGA!
"Med suverän konstnärlig frihet använder sig Per Åhlin i sitt stora arbete RESAN TILL MELONIA av Shakespeares STORMEN. Han utgår från pjäsen, han fjärmar sig, återvänder, avlägsnar sig på nytt – men släpper aldrig kontakten. Här dunkar mycket mer av den Shakespeare som skrev STORMEN och EN MIDSOMMARNATTSDRÖM – de pjäser där författaren inför sagoväsen i handlingen – än man kanske i förstone tror.
Att det är en saga vi skall få se aviserar Per Åhlin redan i förtexternas små vinjetter; tre kråkor, tre äpplen, tre stjärnor, tre kugghjul: hela tiden sagans tretal. Som hos Shakespeare börjar det med en storm och den är storartad! Kapten Julgransfots fartyg vräks hit och dit och stackars Rorsman får svårt att hålla undan för en våg så väldig, så praktfull att man får mästaren Hokusai i tankarna. Så är det också klipska, aningen gamängaktiga, luftanden Ariel som fixat stormen sedan det nått hans öron att skurkarna Slug och Slagg finns ombord och att fartygets mål är Melonia, trollkarlen Prosperos hemvist, där också Ariel håller till. Liksom Prosperos dotter Miranda och trädgårdsmästaren Caliban."

Elisabeth Sörenson

SYDSVENSKA DAGBLADET Malmö:
15.12.1989

EN SKRÖNA ATT NJUTA AV
" … Det är svårt att motstå humorn, charmen, det fräcka och lite uppkäftiga anslaget i denna skröna vilken också har moralitetens förtecken. Visst finns här en del att invända mot, till exempel den något odramatiska strukturen i berättelsens slutskede. Men sådan kritik väger lätt med tanke på helheten. RESAN TILL MELONIA är först och främst en välkommen, varm sol på den gråmulna, medelmåttiga och trista svenska filmhimlen."

Annika Gustafsson



DAGENS NYHETER Stockholm:
15.12.1989

HISTORIEN SÄTTS FRÄMST
"Av de tre tecknade långfilmer som bjuds denna jul är faktiskt den svenska RESAN TILL MELONIA den bästa. Detta trots att Per Åhlin knappast haft tillgång till det kapital och den erfarenhet som legat bakom de amerikanska produkterna.
Filmens främsta tillgång är i stället en för tecknad film ovanligt stark historia. RESAN TILL MELONIA har underrubriken "Fantasier kring Shakespeares skådespel Stormen". Det innebär inte att historien som helhet är särskilt komplicerad: På den underbara ön Melonia lever trollkarlen Prospero med sin dotter Miranda, sin trädgårdsmästare Caliban och sin spanande albatross Ariel.
Allt är fridfullt – tills exploatörerna Slug och Slagg från den helvetiska industriön Plutonia dyker upp och rövar Prosperos magiska gödningsmedel.
Inte så krångligt. Men med Shakespeares skådespel som underlag har relationerna mellan figurerna blivit rikare."

Mårten Blomkvist

 

AFTONBLADET Stockholm:
15.12.1989

JULENS BÄSTA TECKNADE FILM
"Kanske är Per Åhlin Sveriges mest älskade tillverkare av tecknad film? Tänk bara på filmer som Dunderklumpen, I huvet på en gammal gubbe eller alla kortisarna om Alfons Åberg …
Nu är det alltså verklig fest, då han återkommer med en tecknad långfilm: RESAN TILL MELONIA, byggd på en äventyrsberättelse av Jules Verne och Shakespeares STORMEN! Historien bär ändå Åhlins speciella och personliga prägel, omgjord och spunnen runt hans särpräglade figurer: Kapten Julgransfot, skurkarna Slug och Slagg och en i mitt tycke fullkomligt oöverträffad flickupplaga av Miranda, hjältinnan i Shakespeares pjäs. Och Ariel, låt oss inte glömma luftanden Ariel, som här tagit gestalt i en albatross!"

Margareta Norlin

 
NORDLYS Tromsø:
9.2.1990

PRAKTFULL BARNEFILM
"Ta dine barn med og il til kinoen straks. Her vises nå aldeles praktfull barnefilm – en film også vi voksne har godt av å se.
Det er en tegnefilm som i form og fortelling beveger seg langt bort fra filmene vi får fra Walt Disney-konsernet. Den er mer frodig, den inneholder en langt sterkere varme, den er spennende og har en aldeles praktfull humor."

Bjørn H. Larssen